Investiční diamanty

    Na tom, že drahé kameny jsou zpravidla drahé i ve smyslu ceny, není nic překvapivého. Jsou prostě vzácné, proto ani nemohou být na úrovni běžných minerálů. Čím je ale cena určena? Kdo a co za tím stojí? Možná překvapivě se nejedná o žádné tajemství na úrovni skladby ingrediencí používaných při výrobě Coca-Coly. Naopak postupy a principy jsou standardně dostupné.

     Zásadní slovo v cenotvorbě diamantů mají gemologické laboratoře, neboť právě ony určují parametrické hodnocení kamenů označované jako 4C. Podle zjištěných údajů o brusu (cut), hmotnosti (carat), barvě (colour) a čistotě (clarity) je stanovena nejen cena výchozí, ale dá se poměrně seriózně předpovědět i hodnota budoucí. Pokud se jedná o velmi kvalitní kusy, lze se stoprocentní jistotou počítat s poměrně rychlým růstem ceny. Ani u průměrnějších investičních diamantů to ale rozhodně není špatné, vždyť jen v loňském roce se růst hodnoty kamenů pohyboval v rozmezí od 6,5 do 18,5 %.

Cena diamantů?

    V tvorbě ceny diamantů hraje důležitou roli také tzv. Rapaport Diamond Report. Jednoduše řečeno, jedná se o formu velkoobchodního ceníku diamantů s hmotností do 2,99 karátu. Ceny uváděné v přehledu jsou sestavovány na základě analýzy trhu a pro obchodníky s diamanty jsou závazné. A co kameny s váhou od 3 karátů výše? Ty se obchodují formou aukcí a jejich cena je tvořena na základě aktuální nabídky a poptávky.

    A ještě jedna důležitá věc, kterou je třeba při pořizování diamantů vzít v úvahu. Neplatí, že pokud má jednokarátový kámen cenu X, pak ten dvoukarátový musí mít hodnotu X krát 2. Jednoduchou násobilku nelze uplatnit z prostého důvodu. Pokud je totiž kvalita obou kamenů stejná, prakticky vždy je ten větší považován za vzácnější, a tím také dražší.

    Jak už bylo uvedeno, obchodníci s diamanty jsou povinni v souvislosti s cenou dodržovat řadu zásad. Svá rozhodnutí o nákupu kamenů proto realizujte výhradně u prodejců, kteří mají prokazatelně přímé vazby na trh s diamanty a nejsou pouze na úrovni smluvních distributorů. Poznáte je například podle toho, že jsou registrováni u institucí, které se obchodem s drahými kameny zabývají.