V dnešní době je několik obchodních modelů pro reklamu na internetu, podle kterého se reklama financuje. Existuje mnoho způsobů, jak vypočítat, kolik reklama bude stát, nebo jaký bude příjem z reklamy. Nyní si popíšeme nejpoužívanější z nich:

Platba za zobrazení

V tomto modelu platí inzerce reklamy za počet zobrazení reklamy. Tudíž počet zobrazení reklamy je odvozen od počtu zobrazení samotné stránky, na které je reklama umístěna. Existuje několik způsobů, podle kterých je výsledná cena vypočítává:

  • Platba za tisíc zobrazení neboli CPM, kdy je cena jak za poskytování reklamy, tak za zobrazení reklamy, určována po každém tisícím zobrazení reklamy. Někdy je označována také jako CPT.
  • Platba za každé zobrazení neboli CPI, kdy je cena určena pro jedno kliknutí.

Platba za proklik

Jedná se o nejčastěji využívaný obchodní model reklamy. Platba za proklik, neboli PPC, spočívá v tom, že inzerent neplatí za každé zobrazení reklamy, ale platí až ve chvíli, kdy na reklamu někdo klikl. Inzerent stanoví cenu za proklik, a tato cena je neměnná. Často si lidé pletou PPC s CPC.

V dnešní době se dá spočítat podle návštěvnosti stránek, na kterých je reklama umístěna, kolik bude inzerenta reklama stát a kolika uživatelům bude zobrazena jeho stránka, na níž jsou po kliknutí uživatelé přesměrováni. Více o tomto způsobu reklamy najdete v článku Úvod do PPC reklamy.

Platba za proklik s aukční cenou

Tento obchodní model neboli CPC spočívá v dražení reklam. Každý inzerent stanoví maximální cenu za jeden proklik na jeho reklamu, který je ochoten zaplatit. Následně jsou draženy pozice na různých stránkách a právě reklamy s maximální částkou za proklik jsou zobrazeny. Inzerent tak může ovlivnit účinek reklamy právě díky ceně za jednotlivé prokliky, kterou je schopen zaplatit.

Platba za pevné umístění a čas

V tomto modelu je přesně definováno, na kterém konkrétním místě na stránkách bude reklama zobrazena a jak dlouho. V podstatě se jedná o pronájem daného místa. Nezáleží zde na počtu zobrazení reklamy ani na počtu kliknutí. Tento model reklamy si mohou dovolit stránky, které mají obrovský denní počet návštěvníků, což způsobuje, že o umístění reklamy na jejich stránkách je velký zájem.

Tento model je využíván především pro sponzory a partnery, kdy je jejich logo zobrazeno na stránkách na daném místě a o všem je řádně podepsaná smlouva.

Platba za akci nebo provizi

CPA, neboli platba za akci nebo provizi, spočívá v tom, že poskytovatel reklamy získává peníze v momentě, kdy návštěvník jeho stránek klikne na reklamu a na následně zobrazených stránkách provede předem specifikovanou akci. Nejčastěji se jedná o:

  • Registraci nového uživatele
  • Vytvoření objednávky
  • Vložení komentáře nebo příspěvku do diskuze

Platba za unikátního uživatele

Tento model je modifikací modelu PPC a CPM, kdy se nepočítají kliknutí nebo zobrazení všech uživatelů, ale pouze každého nového unikátního uživatele. Tento model je hodně přizpůsobený inzerentovi, nikoli straně, která reklamu poskytuje. Proto se tento model moc neuchytil.

Affiliate programy

Nejnovějším modelem jsou affiliate programy, neboli affiliate marketing. Jedná se o provizní marketing, kdy majitel webu umístí na svých stránkách reklamu. Za tuto reklamu není vyplácen inzerentem. Odměnu získává až tehdy, pokud si prostřednictvím reklamy na jeho stránkách zákazník něco nakoupí. Peníze jsou tedy vypláceny až na základě objednávky. Výše provize se pohybuje mezi 1-30 procenty z celkové ceny objednávky. Využívají ji především majitelé e-shopů.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *