Účel tohoto článku je zřejmý už z nadpisu – Seznámit čtenáře s problematikou investic do     e-shopů (internetových obchodů). Nejprve si představíme základní typy e-shopů a poté se již vrhneme na výhody a nevýhody samotných investic.

Nyní si popíšeme nejčastěji používané druhy   e-shopů:

Klasický e-shop

Klasický internetový obchod. Vlastník si zařizuje vše sám, musí mít počáteční kapitál na koupi zboží, případně zařízení skladových prostor a další pracovní síly. Asi největší nevýhoda této varianty je právě nutnost počátečního kapitálu a relativně velká míra rizika – pokud e-shop nefunguje, koupené zboží Vám jednoduše zůstane ve skladu. Na druhou stranu, zřejmá výhoda je největší potenciál zisku.

Dropshipping e-shop

O tomto způsobu vedení e-shopu už asi většina lidí slyšela. Ale co to vlastně znamená? Princip je velice jednoduchý: vlastník e-shopu si na doméně zřídí e-shop a jeho úkol spočívá právě v propagaci tohoto e-shopu a získání co nejvíce zákazníků. Ve chvíli, kdy si přes tento dropshippingový e-shop někdo objedná zboží, pošle se objednávka do velkoobchodu. Tam zboží odbaví a pošlou přímo zákazníkovi. Vlastník dropshippingového e-shopu následně dostane rozdíl mezi prodejní cenou velkoobchodu (velkoobchodní cena zboží + poštovné a balné + poplatek za odbavení) a cenou, za kterou on prodává dané zboží. Tato varianta e-shopu je velice výhodná svou nenáročností a malou rizikovostí. Vlastník nemusí kupovat žádné zboží, které by se potom nemuselo prodat. Žádná velká nevýhoda dropshippingu asi neexistuje, za zmínku stojí snad jen nepatrně nižší zisk v porovnání s klasickým internetovým obchodem.

Přeposílání objednávek

Přeposílání objednávek je často zaměňované s dropshippingem, což je ale velká chyba, protože mezi oběma druhy e-shopů je propastný rozdíl. Přeposílání objednávek znamená opět vlastnit e-shop a následně přeposílat objednávky skutečnému prodejci. U přeposílání objednávek, narozdíl od dropshippingu, nedostáváte rozdíl mezi Vaší a velkoobchodní cenou, ale provizi za zprostředkování obchodu. Neexistujem žádná jednotná velikost provize, každý obchod ji mít nastavenou jinak. Ale obecně by se dalo říci: čím dražší zboží, tím menší provize. Například za zprostředkování prodeje elektroniky dostanete třeba 5% z prodejní ceny. U levnějších záležitostí (+-500 Kč) může být provize i 20%.

Proč hledat investora pro fungující e-shop?

Vlastníte fungující e-shop a nevidíte důvod k hledání investora? Pokud jste opravdu spokojeni s výdělky žádný důvod asi opravdu neexistuje. Pokud ale chcete své výdělky zvýšit, může být nalezení vhodné investora pro Váš internetový obchod cesta správným směrem. I přesto, že budete muset oželet část zisku (podíl na projektu pro investora), z dlouhodobého hlediska se investor většinou vyplatí. Za investované prostředky se dá koupit kvalitní reklama, která naláká (v nejlepším případě stálé) zákazníky.

Hledání vhodného e-shopu pro Vaší investici

Podle jakých kritérií vybrat ten vhodný e-shop pro Vaší investici? V první řadě, tak jako u každé investice, je potřeba, aby si investor rozuměl s majitelem e-shopu. Měli by se podobně dívat na budoucnost e-shopu a ujistit se, že mají stejné cíle. Další věcí je samozřejmě finanční náročnost. Při investici do dropshippingu nebo do přeposílání objednávek pujdou pravděpodobně všechny peníze na propagaci. U klasického e-shopu se investované prostředky mohou použít i na placení skladu/pracovní sily. E-shop, který není schopný ze svých zisků zaplatit provozní náklady pravděpodobně nebude vhodný pro investora. Je také potřeba určit si míru rizika. Pokud má investor možnost investovat do fungujícího e-shopu s prokazatelnými výdělky, je pravděpodobné, že se mu investice vrátí a vydělá na ní. Na druhou stranu e-shop v začátcích, může představovat velké riziko, ale také obrovský potenciál zisku. Shrnul bych to takto: Investor by si měl vybrat vhodný e-shop k jeho investici podle svých možností a podle svého rozumu. Pokud se Vám nějaký internetový obchod líbí a věříte, že s pomocí Vašich peněz může být úspěšný, proč do něj neinvestovat?

Hledání vhodného investora pro Váš e-shop

Máte e-shop, ale chybějí Vám prostředky k jeho propagaci? Jak vybrat toho správného investora? Nedoporučoval bych vybírat jen podle zřejmé „výhodnosti“. Tzv. Když Vám někdo nabídne 50.000Kč a bude požadovat 40% ze zisku, nemusí to automaticky znamenat, že je to pro Vás výhodnější než nabídka jiného investora, který Vám za stejný podíl nabídne jen 40.000Kč. Kromě peněz jsou klíčové také kontakty a zkušenosti daného investora. Aktivní investor, který se v propagování internetového obchodu pohybuje několik let je pro Vás přínosnější než člověk, který Vám dá své peníze a následně bude jen pasivně čekat až mu začnou vydělávat.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *